Skocz do zawartości
B0Cygano

Wspomaganie dla wymagających w Omedze 2.0 16v + dołożenie servotronic - projekt vol 1 Made in B0Cygano

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam :)

Na wstępie dodam kilka słów wstępu od siebie. Jak każdy wie, albo jak nie chce wiedzieć w Omedze B wspomaganie fabryczne jest kpiną i działa tak ciężko i topornie, że odechciewa się tym autem jeździć po mieście. Taki wniosek wyciągam po własnej obserwacji i jeździe tym autem oraz po przeczytaniu sporej liczby tematów na OKP i nie tylko związanych z tym zagadnieniem. Pojawiały się tematy modyfikacji, lecz kończyły się one szybciej niż się zaczynały i tak zostało do dziś, chyba, że ktoś coś zrobił i nie ujawnił tego publicznie.

Przechodząc do faktów miałem dość ciężkiego wspomagania w mojej B, więc na początek wymiana płynu, oczywiście zalany Dexron VI, rezultatów na plus brak, później zakup sprawnej używanej pompy z polita 2.2, po założeniu jak chodziło ciężko tak chodzi, więc wniosek jeden, wspomaganie w Omedze B jest wadą fabryczną i jest to pierwsza rzecz którą należy w tym aucie zmodyfikować.

Na czym polega moja modyfikacja ? Na założeniu pompy wspomagania z Audi A6C6 2.7 lub 3.0 TDI, założeniu przekładni z Omegi 3.2 z servotronikiem, dorobieniu przewodu łączącego przekładnie z pompą oraz płukaniu całego układu wspomagania.

 

Lista rzeczy potrzebna do modyfikacji:

1. Pompa wspomagania 4F0145155A, montowana w Audi A6C6 2.7 lub 3.0 TDI, moja jest z 2.7 TDI.

 

20180110_165410.jpg

20180110_165418.jpg

20180110_165426.jpg

20180110_165442.jpg

20180110_165450.jpg

Zdjęcie tabliczki pozwolę sobie wrzucić z googla, gdyż moja została zmyta po przeczyszczeniu pompy.

l_allegro_7212020820_1.jpg

 

2. Oryginalny przewód wspomagania z Audi 2.7 lub 3.0 TDI łączący maglownicą z pompą.

 

20180110_165542.jpg

 

3. Przekładnia wspomagana z Omegi B fl 3.2 z servotronicem

 

20180116_170800.jpg

20180116_163152.jpg

 

4. Przekaźnik servotronic GM 24410986

 

20180116_170630.jpg

 

5. Przewód wspomagania z Omegi B łączący przekładnię z pompą, najlepiej z wersji 3.2 lub 3.0, ale nie koniecznie.

 

6. Litr lub dwa oleju do układu wspomagania Dexron VI GM 93165414 plus z dwa litry tańszego do płukania układu, ja wybrałem Mobil ATF 320.

 

20180119_123910.jpg

 

7. Uszlachetniacz Lubrizol 6178, opel stosuje go do tylnych mostów a BMW i Mercedes do układów wspomagania. Numer GM 90004033, lecz jest niedostępny do zamówienia, ja zamówiłem z salonu BMW o numerze: 83 29 0434684

 

20180302_133051.jpg

 

8. Pasek wieloklinowy 6PK1893, ja wybrałem formy Gates.

 

Teraz przechodzimy do krótkiego opisu, co dlaczego i po co. Na pierwszy rzut demontujemy oryginalną pompę wspomagania oraz przekładnie, nie będę tego opisywał, bo własnoręcznie tego nie robiłem.

 

Odnośnie przekładni, we wszystkich wersjach benzynowych są takie same i pasują na przemiennie, różnią się tylko występowaniem zaworu Servotronic, czyli jest to wspomaganie o zmiennej sile w stosunku do prędkości jazdy, fabrycznie występowało w silnikach V6. W R4 nie było montowane jako standard, więc trzeba liczyć się z jego dołożeniem.

 

Sprawa dołożenie Servotronica jest banalnie prosta, gdyż cała wiązka i włącznie z bezpiecznikiem kryje się pod numerem 14, jest już przygotowana, wystarczy odnaleźć odpowiednią wtyczkę oraz założyć nabyty przekaźnik (4). Wtyczka ukryta jest pod podszybiem z lewej strony, za lewym kielichem, u siebie znalazłem ją wyciągając lejek odprowadzający wodę z podszybia z lewej strony. Tak wygląda ta wtyczka:

 

 

20180111_182131.jpg

20180111_182143.jpg

 

Następnie montujemy przekaźnik w odpowiednie miejsce. Aby tam się dostać należy zdemontować osłonę plastikową nad pedałami i zanurkować tam głową, dodatkowe przekaźniki umiejscowione są za skrzynką z bezpieczników. W książce sam naprawiam opisane jest ich rozmieszczenie na stronie 299.

Przekaźnik po założeniu:

 

20180126_164411.jpg

 

Za nim jednak zamontujemy przekładnie, polecam wykonać regeneracje zaworu Servotronic metodą opisaną przez użytkownika „loghard” na OKP, no chyba, że zakupimy nową z ASO to ten punkt można pominąć :lol:

Podaje linku do wątku z opisem:

 

http://forum.omegaklub.eu/topic/66748-ob-obfl-czyszczenie-servotronic-a/

 

Tak to wygląda po rozebraniu, tam gdzie się dociska:

 

20180116_172911.jpg

 

Podaję opis jak zdemontować oraz zamontować przekładnie według producenta:

 00004438.rtf.pdf

 

Gdy już mamy założoną przekładnie montujemy pompę wspomagania z Audi. Co ciekawe nic strasznego, pompa ma tą samą długość a otwory na śruby pasują idealnie, możemy dorobić tylko dodatkowe wzmocnienie tak jak tu na zdjęciu:

 

20180122_111802.jpg

 

Przewód łączący zbiorniczek z płynem z pompą też pasuje z naszej Omegi więc tu nic nie robimy, tylko montujemy.

 

Przejdźmy teraz do najtrudniejszej rzeczy, czyli przewodu zasilającego, czyli połączenia pompa przekładnia. Otóż tak jak pisałem w liście potrzebnych rzeczy musimy nabyć dwa przewody od audi oraz od Omegi i z tych dwóch zrobić jeden, tak aby wyjście z pompy było od Audi a wejście do przekładni z Omegi. I tu gruntowna uwaga, gdzie ja dałem się nabrać i przez to musiałem dwa przewody kupować na nowo, nie używajcie nigdy dorabianych przewodów na zamówienie w zakładach hydrauliki siłowej. A dlaczego ? A no dlatego oryginalne przewody nie są to zwykłe puste węże, każdy zawiera w sobie zakute odpowiednie zwężki lub inne ustrojstwa, które mają na celu ustabilizowanie przepływu płynu oraz dostarczanie odpowiednich jego ilości. Tak o to po zarobieniu przewodu pięknego nowego z odpowiednimi końcówkami, pompa zaczęła hałasować a na kierownicy czuć było wibracje spowodowane brakiem oryginalnych zwężek.

Tak wygląda zwężka po rozkrojeniu przewodu z Audi, jest to rurka plastikowa z dziurkami:

 

20180122_210801.jpg



A tak w Omedze wygląda zwężka:

 

20180217_103831.jpg

 

To teraz opiszę jak prawidłowo wykonać przewód i zachować odpowiednie parametry. Mianowicie przewód z Audi ma śrubunek, przez co odkręcamy sztywną aluminiową część przyłączeniową do maglownicy z Audi. Zostaje nam złączka do pompy z całą częścią elastyczną i zwężkami. Teraz musimy odciąć cześć sztywną z przewodu Omegowego przyłączeniową do przekładni a z odkręconej części sztywnej z Audi odcinamy kawałeczek wraz ze śrubą. Szukamy dobrego spawacza, który nam zespawa te części i mamy gotową część sztywną pasującą do przekładni w Omedze oraz ze śrubunkiem dzięki któremu łączymy go z resztą przewodu od Audi.

Porównanie dwóch przewodów:

 

20180119_083211.jpg

 

A tak wygląda gotowa część po zespawaniu:

 

20180215_163809.jpg

 

Po skręceniu:

 

20180215_163721.jpg

 

I przewód gotowy do montażu:

 

20180215_163711.jpg

Odnośnie samego stworzonego przewodu, jest trochę za długi, ale da go się umieścić bez szkody dla otoczenia.

 

Teraz montaż kółka pasowego w pompie, po złożeniu i założeniu paska okazało się, że kółko schowane jest głębiej względem oryginału, przez co pasek ocierał by o obudowę rozrządu. Aby to wyeliminować najpierw podłożono pod śruby mocowania kółka trzy podkładki, lecz na podkładkach praca kółka była nie równa więc wytoczono odpowiednią flanszę u tokarza na grubość 3 podkładek i po zastosowaniu dłuższych śrub zamontowano kółko z flanszą która dała efekt przesunięcia kółka do odpowiedniego poziomu, psującego do reszty w aucie.

 

20180215_185345.jpg



Dlaczego napisałem zakup innego paska osprzętu, ano dlatego, że kółko w pompie od Audi ma mniejszą średnicę, po założeniu z oryginalnym paskiem o parametrach 6PK 1900, napinacz pracował w skrajnym położeniu, dlatego dobrałem ciut krótszy o parametrach 6PK 1893 i jest w sam raz.

 

Teraz kilka słów o czyszczeniu układu.

 Potrzebne są trzy osoby, odkręcamy przy zbiorniczku przewód powrotny płynu idący z chłodniczki do zbiorniczka, wejście zbiorniczka zaślepiamy a przewód ten przedłużamy po za auto i dajemy jego ujście do pojemnika. Następnie jedna osoba zalewa zbiorniczek płynem, druga odpala auto na bardzo krótki czas tak aby pompa wypompowała płyn , ale nie zassała powietrza, a trzecia osoba trzyma wężyk powrotny w pojemniku. Czynność powtarzamy aż przepuścimy minimum 2 litry płynu, skręcamy wszystko do kupy i zalewamy układ płynem właściwym, w moim przypadku oryginalnym GM Dexron VI.
 

Pamiętajmy o dokładnym odpowietrzeniu układu wspomagania po takich czynnościach, opis jak to zrobić zawarty jest w książce „Sam Naprawiam” na stronie 176 -177. Układ do pełnego odpowietrzenia potrzebował kilu przejażdżek i po nich dolewek płynu, ale po ustabilizowaniu poziom jest ok.

 

00004422.rtf.pdf

 

Zastosowanie Lubrizol 6178.

Jest to dodatek smarny, który polepsza właściwości smarujące. Opel stosuje go do tylnego mostu, lecz w Oplu jest niedostępny, natomiast BMW i Mercedes stosuje go do układów wspomagania.

Procedura jego stosowania, rozgrzewamy pojazd jakąś przejażdżką tak aby temperatura płynu wspomagania oscylowała w granicy 60 stopni Celsjusza, można zmierzyć termometrem żywnościowym, strzykawką odciągamy 50 ml płynu wspomagania, wlewamy zawartość dodatku, zamykamy zbiorniczek i dalej możemy się przejechać, tak aby płyn wymieszał się z dodatkiem. Nie zaobserwowałem znaczących różnic, chociaż w skrajnych położeniach praca pompy jest minimalnie cichsza.

Pora na osiągnięte efekty. Nie do końca jestem z nich zadowolony, wspomaganie działa lżej, ale nie na tyle lżej jak bym oczekiwał. Winnym takiego wspomagania w tym aucie jest przekładnia kierownicza ZF, ponieważ jej wydajność oraz praca zawsze będzie powodować odczucie oporu na kierownicy mimo zastosowania nawet 130 barowej pompy, wystarczy podnieść auto na zgaszonym silniku i rękoma załapać za koła i spróbować zakręcić i odnieść porównanie do aut gdzie wspomaganie działa lżej.

 

Tutaj przedstawiam porównanie kręcenia kierownicą, oba testy wykonane na ogumieniu o szerokość opon 225, warunkach na suchej kostce polbrukowej.

 

Test na fabrycznym zestawieniu:

 

 

Test po modyfikacjach:

 

 

Negatywne skutki modyfikacji:

  • Zimą prze pierwszy kilometr drganie paska osprzętu.

 

  • Słyszalny szum przepływu płynu wspomagania.

 

  • Przy włączeniu na D i trzymaniu na hamulcu i gwałtownym skręcie do oporu znaczny spadek obrotów, nawet raz udało mi się zdusić silnik.

 

Wycieków, żadnych nie zaobserwowałem, płyn w zbiorniczku utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a na zmodyfikowanym układzie zrobiłem około 2000 km.

 

Wszystkie zdjęcia, oprócz jednego gdzie zaznaczyłem oraz filmy są mojego autorstwa, cała koncepcja została stworzona przeze mnie, w oparciu o przeczytanie wielu wątków po różnych forach, i po konsultacjach w tym również na naszym forum. Całość wykonania przeróbki podjął się zaprzyjaźniony warsztat z mojej okolicy.

Tu też chciałbym podziękować dla użytkownika @skit za to, że udzielał mi odpowiedzi na szereg pytań jak i był dostawcą ważnych części, jak i również dla użytkowników @slawko oraz @Aros za to, że udzielili paru cennych odpowiedzi w zakładanych przeze mnie wątkach w tym zagadnieniu :clap:

Edytowane przez B0Cygano
  • Like 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kawał dobrej roboty:brawo:. Do tego świetny opis krok po kroku. Szacunek

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z naszej strony akceptujesz regulamin Regulamin oraz Warunki użytkowania. Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania.