Jump to content
psczelaszkov

Aerodynamika nadwozia sedesowego

Recommended Posts

Chyba ten dział :mysli:
Ale nie wiem. W każdym razie musiałem rozwiązać sobie zagadkę z dawna temu. Czy te spojlery coś dajo, oprócz wyglądu?
Porobiłem symulacje i w sumie z wyników zupy nie zrobię, zresztą nawet jak zrobię to i tak nie lubię.
Dlatego podzielę się nimi tutaj.
Za model wybrałem coś co mogę użyć w przyszłości do potwierdzenia testów, więc Omega A z bodykitem 3000, wygrzebałem jakiś blueprint i nakresliłem model.
Piękny to on nie jest, ale rzut z boku odwzorowuje, a Omega B to prawie to samo :D 
Na wstępie informuje, testowałem tylko spojlery, nie skrzydła!
Na du**e sedesa robi się podciśnienie które"zasysa"(W naturze nie istnieje coś takiego, ale nie bedziem sie bawic w inzynierów teraz) powietrze z dachu w dół i jak dobrze rozumiem to dupsko do góry też idzie i robi to niestabilności, wogóle spowalnia całe nadwozie i jest be. 
Zadaniem spojlera jest wytworzenie poduszki z ciśnieniem nad klapą która ma za zadanie odbić główny nurt powietrza likwidując ten efekt(Tak mawiają mądrzy ludzie których wpisy znalazłem).
Skrzydło to osobny temat bo to ma dociskać nadwozie kosztem oporu.
Prędkość w symulacji to 35m/s czyli jakieś 125km/h, minimalna prędkość przy której efekt zaczyna być widoczny. 
Teraz będzie to co każdy lubi czytać najbardziej, czyli OBRAZKI!
Yay! Parami pierw scenariusz, a pod nim ściana z cisnieniem i trasą cząsteczek.
1.

nonspoiler.thumb.png.44fe04f55bdcba4de3c069859f76ebc4.png

nonspoiler_pressure.thumb.png.0d83ea63933b07f84217038d830640ae.png
2.

lip.thumb.png.b8cb73146c5fdbef3c01223e3c6db2db.png

lip_pressure.thumb.png.939d24edffe2daa59072b7b7b6863904.png

3.

spoiler.thumb.png.7a503005e310d4840a3ba68a7de561dc.png

spoiler_pressure.thumb.png.029dac6b2e42dc4640e15260c099762d.png

4.

frickinwall.thumb.png.93b56a1111f4a7423a267badc1c79e1d.png
frickinwall_pressure.thumb.png.3ca6d5b5958e61fea0a7e44bc2c572d0.png

5.

trapezlip.thumb.png.943718c7e29b8f0de672905c64c49a0d.png

trapezlip_pressure.thumb.png.2784b664cc0abf5a2b62d881f697782b.png

6.

dash.thumb.png.33e798f2da22c0828c8ab2dd0ef31bfe.png

dash_pressure.thumb.png.cfdcb704c0a6487a16676ccf841efc56.png

7.

windowdash.thumb.png.c86d131cf82fe8c438d549b4a8823a71.png

windowdash_pressure.thumb.png.7d15fbbebb17db6f7df0d9c0c0809c82.png

8.

816543630_windowdashlip.thumb.png.1ecd78a7d4b94bb7f21d136e08337a2b.png

windowdashlip_pressure.thumb.png.76a2095e3aaaf059584dded0592361c3.png

9.

bigspoiler.thumb.png.719ca0b190bfc4f315fc5138452d6b31.png

bigspoiler_pressure.thumb.png.889e3e24d7ee7e8d98dcaa24e7e7d78f.png

Widać poduszkę na klapie, oraz wytworzone podcisnienie z tyłu(wake region) które będzie ciążyć na tyłku.
Trochę danych.
Numer scenariusza, nazwa ,współczynnik oporu(Cd), współczynnik nośności(Cl):

  1. Czysta klapa -0.32, 0.27

  2. Lip -0.265, 0.02

  3. Stock 3000 -0.245, 0.127

  4. Sciana(Nascar) -0.345, -0.10

  5. Trapez przesuniety -0.25, 0.045

  6. Daszek -0.26, 0.04

  7. Daszek na szybie -0.29, 0.27

  8. Daszek na szybie&lip -0.274, 0.03

  9. Duży spojler(a'la Supra) -0.32, 0.18

Współczynnik oporu powinien być dodatni, ale ma jakiś kaprys i wyszedł ujemny. Pokrywało się to z danymi oddziałujących sił więc zostawiłem w takiej formie. Coś pokaszaniłem w ustawianiu wyników :nie_wiem:

W wersji bez spojlera(1) wspólczynnik jest faktycznie dodatni, co może potwierdzać teorie o podciąganiu tyłka w górę.
Stockowy 3000(3) jest taki pośredni, tworzy lekką poduszkę, ale w tym samym czasie wypuszcza powietrze pod sobą nie zwiększając podciśnienia z tyłu. Według symulacji ma najniższy współczynnik oporu.
Trapezowy przesunięty jest ciekawy, stworzył poduszkę, ale nie jest umieszczony na drodze nurtu, co nie zwiększa podciśnienia z tylu tak jak robi to lip(2).
Reszta jest tak pomiędzy. No może duży spojler, nic nie robi tylko wygląda i ściana jest chyba ciut za duża, ewentualnie ich zalety są dopiero przy 300km/h:D 
Troche daszek za klapą mnie zaskoczył.

Chyba tak to działa :ke: Wartości w realu mogą odbiegać od tych, model nie jest idealny. Ale raczej będą podobne różnice między scenariuszami.
Ciężko jest udawać mądrego, dlatego mam pytanie. Jeździ ktoś dużo w trasy i wstawiał spojler? Wpłynęło to na spalanie? Stabilność przy wyższych prędkościach np:bujanie dupa przy gwałtownych zmianach wysokościach jezdni?
Ja narazie mam sedesa nie czynnego, więc nie mogę bawić się w potwierdzanie.
I jak już jesteśmy przy obrazkach, na masce za garbem jest niebiesko i tam montujemy wyloty na masce, a nie wloty.
Rozkmina jest cały czas otwarta, bo szukam sposobu na bardziej szczegółowe wyniki. 
W najgorszym wypadku, naprodukowałem mądrze wyglądających obrazków.

Link do Symulacji

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie model jest za słaby żeby dać jakieś miarodajne porównanie ale i tak fajnie to wygląda :) 
Ogólnie jak spoilery są robione przez fabrykę czy też firmę która podchodzi do tematu rzeczowo to ma to sens.
Jak jakiś laminat z firmy krzak to wiadomo...

Ostatnimi czasy lepiej inwestować w dyfuzory bo daje to lepsze efekty ;) 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szczegółowość modelu podpatrzyłem z innych symulacji. Jak ta 
image.png.16d1f2daad6bd11d9f44a547ee577ef6.png

Czy też z tego opracowania:
http://www.iosrjournals.org/iosr-jmce/papers/vol13-issue3/Version-1/R130301114118.pdf

Mogłem zrobić bardziej zaookrąglone wyjścia na zderzaku. Ale stwierdziłem że i tak każdy scenariusz bedzie miał to samo :D 
W realu pewnie podcisnienie z tyłu jest mniejsze bo coś wyjdzie klapa miedzy lampami.
Trapezlip jest wzorowany na tym opracowaniu.
Zwykły Lip wziąłem wymiary z tego allegrowego na tasmie 3m.
Miałem w myślach podstawienie dyfuzora, ale jak narazie nie mam w planie dorabiać do mojego sedesa zderzaka :D 
Ale jak znajde czas to dorzuce do modelu.

Jak się nie mylę obniżenie nadwozia też powoduje inna różnice ciśnień i tendencje do lepszego docisku, być może też to sobie sprawdzę.
Jak wspomniałeś o rzeczowych firmach zaraz mi się przypomniały latające Mercedesy w 1999 Le Mans :haha7: Ale to inne prędkości były :P 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temat dla mnie osobiście abstrakcyjny /mówiąc krótko: nie wiem, nie znam się, nie orientuję-zarobiony jestem!/ wiem jedno, jak wychylam rękę za szybę, to na pewno zwalniam :omg:.

A tak poważnie:  fajnie zaprezentowane, ciekawe i zastanawiające jednocześnie @psczelaszkov możesz zrobić symulację dla B i BFL ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Skroba napisał:

Temat dla mnie osobiście abstrakcyjny /mówiąc krótko: nie wiem, nie znam się, nie orientuję-zarobiony jestem!/ wiem jedno, jak wychylam rękę za szybę, to na pewno zwalniam :omg:.

A tak poważnie:  fajnie zaprezentowane, ciekawe i zastanawiające jednocześnie @psczelaszkov możesz zrobić symulację dla B i BFL ?

Jak znajde czas to poszukam, może nakreśle model. Chociaż wyniki będą raczej podobne, chociaż b jest ciut dłuższa i bardziej bombelkowata. Jak narazie bardziej mnie interesuje Caravan :D I jak wyglada sytuacja z spojlerem z volvo v70. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Świetna symulacja i bardzo ciekawe podejście do jak mogłoby się wydawać mało istotnego tematu :D Podziwiam umiejętności! :)

Osobiście raczej słabo się znam na tym, natomiast odnośnie pytania, czy taki spoiler faktycznie coś daje, od razu przypomniała mi się sytuacja z pierwszą generacją Audi TT. Gdzieś czytałem że pierwotnie auto nie miało spoilera z tyłu, natomiast zaraz po premierze, gdy pierwsze egzemplarze trafiły do klientów, okazało się że auto jest bardzo niestabilne przy dużych prędkościach co spowodowało kilka wypadków. Po tym fakcie Audi opracowało lotkę mającą za zadanie dociskać tył i która otrzymało każde już wyprodukowane jak i następne TT. :) Taka ciekawostka. :)

Mógłbyś też zrobić symulacje ze spoilerem z Evo 500, tam on był wysuwany :)

Edited by kmx

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kmx
Miałem taki plan, ale nie mogę znaleźć informacji o kształcie i kącie natarcia. Mogę jedynie naszkicować z zdjęć. Bo tam już faktycznie było chyba skrzydło generujące docisk. Tutaj są same spojlery generujące zaburzenia przepływu. Chyba że tam było tym i tym zależnie od poziomu wysunięcia. Z tym TT też gdzieś mi się obiło jak robiłem research, ale nie mogłem znaleźć potwierdzenia :P

Edited by psczelaszkov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.