Jump to content
Omega Elite Klub

Wysprzęglik i łożysko oporowe


 Share


Recommended Posts

Rozsypało mi się łożysko oporowe w związku z czym mam do Was pytanie. Wychodze z założenia, że lepiej wymienić je razem z wysprzęglikiem za jedną robotą i tutaj pojawia się problem.

 

Jaki wysprzęglik wybrać? Jestem totalnie wystrzelany z kasy, więc górna granica budżetu to max 250 -300zł.

Link to comment
Share on other sites


Moim zdaniem jak nie masz na luk'a to zostaw stare jeśli sprawne...

Link to comment
Share on other sites


W ciągu dnia też do takiego wniosku doszedłem :)

 

Prawdopodobnie założe łożysko SKFa- zobaczymy na ile wystarczy.

 

W związku z tym, że trudność wydaje mi się na poziomie średnio zdolnego szympansa chce zrobić to samemu. I tu pojawia sie kolejne pytanie.  Wystarczy samo odsunięcie skrzyni żeby wymienić łożysko czy trzeba ją opuścić?

Link to comment
Share on other sites


Łożysko jest na trzpieniu wiec musisz na tyle cofnąć skrzynie zeby zdjąć stare i zalozyc nowe.Czyli tak czy siak wał i lewarek do zdjecia...

Link to comment
Share on other sites


Moze uda sie bez. Przy pedale sprzegła mnasz zapinke. Najprosciej tam rozpiąć :)moze by poszło bez rozpinania. Ale nigdy nie próbowałem :)

Link to comment
Share on other sites


Jeśli do wymiany samego łożyska to może obędzie się bez rozpinania układu, lewarek najprościej rozpiąć pod gumową osłoną, 4 spinki i jedno zabezpieczenie na lewarku i po sprawie, 2min. roboty

Link to comment
Share on other sites


Tak, samo sprzęgło.

Link to comment
Share on other sites


Najlepiej przez odpowietrznik wbic plyn strzykawką az wyjdzie górą:) Po bożemu musisz mieć 2 osoby i trza się napedałować :)

Link to comment
Share on other sites


A do czego miałbym demontować sprzęgło? Wysprzęglik jest na wałku w skrzyni ;)

 

Robota dzisiaj została wykonana. Obeszło się bez rozpinania hydrauliki sprzęgła, ale w związku z moim bardzo wolnym działaniem zajęło kilka godzin. Nie wiem czy było to już gdzieś opisane, ale dla potomnych zrobię krótki opis pracy.

 

Opis na bazie V6 z manualną skrzynia biegów.

 

Jeśli skrzynia ma być zdemontowana najpierw należy rozpiąć przewód hydrauliczny od sprzęgła. Ja tego nie robiłem.

 

1. Demontujemy cały układ wydechowy lub same katy.

2. Odkręcamy wał od strony skrzyni. Może być oparty o osłony termiczne. Jak ich nie ma to może swobodnie wisieć- nic mu nie będzie ;)

3. Odkręcamy drążek wybieraka przy skrzyni. Śruba będąca sworzniem jest osłonięta gumą.

4. Odkręcamy 2 śruby będące obok wybieraka i odpinamy wtyczke obok

5. Demontujemy łape skrzyni

 

W tym momencie silnik ze skrzynią sie przechyla i mamy dostęp do wszystkich śrub trzymających skrzynie z silnikiem. Jeśli macie rozpurke i wtryski od LPG na kolektorze mogą haczyć, więc wcześniej należy odkręcić wtryski lub rozpurke (przy 3-czręściowej wystarczy 1 śruba)

 

6. Odkręcamy 6 dużych śrub i 4 małe. Do trzech dużch potrzebne będą najlepiej 3 przedłużki 250mm (czyli te długie ;) )

 

Małe są tylko od dołu, duże:

- dwie z lewej strony w tym jedna od strony silnika

- jedna z prawej strony

- jedna idealnie na środku od góry

- jedna gdzieś tak na godzinie 14

- jedna analogicznie na godzinie 10

 

Miałem do dyspozycji podnośnik do skrzyni, więc to jest czas gdzie należy go użyć. Po podparciu skrzyni można ją rozłączyć od silnika. Główny ciężar skrzyni jest na jej końcu, więc można ją podeprzeć na ok 2/3 długości.

 

7. Demontujemy skrzynie.

 

Na dole jest niewieli frez. Płaskim śrubokrętem czy czymkolwiek co tam wejdzie można rozsunąć dzwon od silnika.

 

Użyłem dużego płaskiegorubokręta oraz breszki ze względu na nie rozpięty przewód od wysprzęglika.

 

Drążek wybieraka może haczyć o skrzynie, dlatego należy to kontrolować i w razie potszeby odsunąć go czy delikatnie opuścić skrzynie.

 

Żeby wymienić samo łożysko wystarczy odsunąć na około 10cm skrzynie od silnika. Jeśli przewód od wysprzęglika nie był rozpięty kontrolujemy jego napięcie żeby go nie zerwać. W skrzynie wchodzi od góry.

 

8. Robimy co potrzeba i składamy w odwrotnej kolejności. Przed montażem wydechu sprawdzamy czy wszystkie biegi chodzą jak należy, choć nie powinno się nic przestawić.

 

Jeśli hydraulika wysprzęglika była rozłączona należy odpowietrzyć sprzęgło. Odpowietrznik jest po prawej stronie skrzyni.

 

9. Czas na zasłużonego browarka :)

 

Jeszcze raz dziękuje Skitowi za bierzącą porade.

Link to comment
Share on other sites


Nie ma problemu:) Fajnie ze sie udało, i ze chcialo ci sie to opisac lrok po kroku :)

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.